Ga naar de inhoud

Onder de indruk van gastles ‘leven met een beperking’

Nieuwsbericht Scholenproject van start op farelschool

Marcel zit in een rolstoel en geeft vandaag (maandag 6 mei) een gastles bij de Farèlschool. “Wie van jullie kent iemand die gehandicapt is?” Er gaan verschillende vingers van leerlingen de lucht in. Het is de start van het scholenproject. Dit is een jaarlijkse actie van Platform Gehandicaptenbeleid Katwijk om voorlichting te geven over het leven met een beperking. 

Boeiend

De komende maand zullen alle basisscholen op deze manier bezocht worden door vrijwilligers van het Platform en begeleiders. Marcel heeft de ene helft van de klas voor zich. Hij vertelt op een boeiende manier hoe hij met zijn beperking omgaat en hoe zijn omgeving daarop reageert. In het gymlokaal zijn Marijke en begeleidster Els bezig met de spellen. Kinderen ervaren wat het is om met een rolstoel te moeten rijden. Verder gaan ze de uitdaging aan om met een blinddoek en een taststok een stukje lopen. Ook voelen ze hoe het is om adem te moeten halen door een rietje.

Verbazing

Even terug naar Marcel. “Denken jullie dat ik kan lezen jongens?” Er wordt verschillend gereageerd, maar toch is de verbazing groot als de kinderen horen dat Marcel niet kan lezen. “Maar ik onthoud alles, mijn geheugen is heel erg goed.” Ook is het voor de kinderen een verrassing om te horen dat Marcel op zichzelf woont. “Ik heb voor bepaalde dingen gewoon wat meer tijd nodig.” Iets wat hij heel erg vindt is als in de winkel mensen voor hem willen betalen. Of dat hij geen wisselgeld hoeft terug te geven. “Ik kán dat gewoon, het kost alleen iets meer moeite.” Marcel laat zien hoe hij een toilettasje gebruikt als portemonnee. “Ik kan hier beter in met mijn handen.” Naast hem ligt een open koffer waar hij allerlei hulpmiddelen uithaalt en demonstreert. Ook de kinderen mogen dat zelf ervaren. Er wordt af en toe door de kinderen hard gelachen als een actie mislukt. 

Gesprek

Op het schoolplein en in de gang lopen ondertussen andere kinderen met een blinddoek en een taststok. Het valt nog niet mee om de weg te vinden, maar ze worden goed begeleid. Helma is als leerkracht er bij die ochtend. “Wij vinden het als school heel belangrijk dat kinderen bewust worden wat het betekent om met een beperking te leven. Je ziet wel dat ze onder de indruk zijn. Als je een handicap hebt, dan kan je niet altijd snel even iets doen.” De kinderen stellen volgens Helma goede en interessante vragen. “Zelfs later in de klas gaat het gesprek ook nog wel door.” 

Eye-opener

Helma: “De gastles is ook voor de leerkrachten weer een eye-opener. We willen meer inclusief zijn, maar dat is nog best wel lastig ook als je naar ons gebouw kijkt. Als hier een leerling op school komt met een rolstoel, dan moeten we de groepen gaan verplaatsen, want we hebben hier geen lift. Dus op dat vlak moeten er nog wel aanpassingen gedaan worden. Maar je hebt natuurlijk ook andere beperkingen. Zoals kinderen met autisme waar we al als school hebben mee leren omgaan.” Voor Marcel, Marijke en begeleider Els is de kop voor vandaag er af. ’s Middag gaan ze naar de Oranjeschool om de volgende groep 8 voor te lichten. Want dat is hard nodig. 

Fotoverslag